مادربرد های گیگابایت چه تفاوت هایی دارند

MalekaniMalekani
3,489 بازدید

این مقاله به بررسی تفاوت های مادربرد های گیگابایت با یکدیگر و سری های مختلف آن است. برای فهم بهتر موضوع نگاهی به سری های c, x ,z ,h و b می اندازیم البته برند دیگر گیگابایت که در زمینه گیمینگ فعالیت دارد را نیز مورد بررسی قرار می دهیم در ادامه همراه ما باشید. توجه برخی با گرافیک آنبرد

وجود حرف f در برخی مادربرد های گیگابایت نشان دهنده پشتیبانی از وای فای است.

سری های جدید مادربردهای گیگابایت به سه زیر گروه کلی تقسیم می شوند.(AORUS Gaming و GIGABYTE Gaming و Ultra-Durable)

ابتدا باید هر سری را بصورت جداگانه ای مورد بررسی قرار دهیم. برای این کار ابتدا باید تفاوت ها را بر روی مدل ها مشخص نماییم برای مثال X570 این مادربرد از CPU AMD پشتیبانی می کند اگر نمونه دیگر Z570 را مثال بزنیم می توان به CPU INTEL نیز بررسی کنیم.

مادربرد ها هم روی خودشان چیپست دارند هر سری از c, x ,z ,h و b روی مادربرد نیز موجود است و هر کدام برای کابری ها خاص بهینه شده اند.

سری Z مادربرد گیگابایت

در مثال اینتل حرف Z نشان دهنده کامل تر بودن آن است یعنی می توان در بیشتر این مادربرد ها از پردازنده های سری K اینتل نیز استفاده نمود همچنین در بخش پشتیبانی از OverClock نیز کاربرد بهتری دارد. که خود دارای زیر دسته A , plus و غیره است.

صدگان آن یعنی عدد 5 نشان دهنده نسل پشتیبانی کننده البته اینتل به دلیل پشتیبانی از سوکت های اتصال برای دو نسل می توان درصورت زوج بودن این عدد با تغییر بایس به نسل بعدی را هم پشتیبانی کرد.

حال عدد ده گان یعنی 7 نشان دهنده امکانات هر سری است برای مثال z590 کامل ترین , z510 ضعیف ترین این سری است.

سری X مادربرد گیگابایت

این سری بیشتر مخصوص پردازنده های AMD بوده و از بیشتر امکانات نیز بهرمند اند.

سری A مادربرد گیگابایت

این سری مخصوص پردازنده های AMD بوده و برای کار های عادی و تخصصی مناسب است اما برای گیمینگ طراحی نشده.

سری C مادربرد گیگابایت

یکی از قدرتمند ترین های گیگابایت یعنی C621 AORUS XTREME در این سری است و غولی برای پشتیبانی از W-3175X با پشتیبانی از 12 اسلات UDIMM برای کاربری حرفحه طراحی شده است.

سری H مادربرد گیگابایت

این سری از پرفروشترین های گیگابایت است که خود دارای چندین زیر گروه است مانند H , S2H است که هزینه کم و پشتیبانی از بیشتر موارد مورد نیاز کاربران یک انتخاب خوب برای خرید است.

سری B مادربرد گیگابایت

این سری از پرفروشترین های گیگابایت است که خود دارای چندین زیر گروه است مانند Plus , DS3H است که هزینه متوسط و پشتیبانی از بیشتر موارد مورد نیاز کاربران یک انتخاب خوب برای خرید است. معمولا دارای توانایی پشتیبانی چند گرافیک همزمان هستند.

اختلاف اصلی سری B با سری Z بر سر چیپست اصلی مادربدر است که معمولا در بخش سیستم مدیریت انرژی ولتاژ کاری و سیستم خنک کننده همچنین درگاه های ارتباطی فرکانس کاری باهم متفاوت هستند.

جمع بندی

حال با توضیح خلاصه ای که در مورد هر سری داده شد می توان نتیجه گرفت اگر به دنبال ارتقاع در آینده هستید و یا به OverClock نیاز دارید باید از سری Z استفاده نمایید. مثال اگر شما cpu K را بر روی مادربرد سری H قرار دهید. در حقیقت هیچ زمانی نمی توانید از تمام قابلیت های سی پی یو خود استفاده نماید.

دسته بندی بررسی سخت افزار مقالات
اشتراک گذاری

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.