چرا حافظه کش DRAM در SSD مهم است

MalekaniMalekani
1,424 بازدید

چندی پیش مقاله ای در مورد تفاوت SSD M.2 و NVMe و همچنین افزایش سرعت کامپیوتر با اس اس دی اشاره به نحوه انتخاب و قابلیت مهم حافظه کش DRAM صحبت کردم یکی از ویژگی های خاص در حافظه های سخت همین امکان کش شدن داده ها برای جلوگیری از لود، بارگذاری و استفاده بیشتر از بخش اصلی حافظه کمک می کند.

حافظه کش یا نهان و یا پنهان بخشی از حافظه سریع که چند دستور بعدی را که باید توسط پردازنده پردازش شوند را به صورت موقت درخود جای می‌دهد تا رایانه بتواند به سرعت به آنها دسترسی داشته باشد. که جهت صرفه جویی در زمان مراجعه به حافظه اصلی بکار می‌رود.

حال زمانی که پردازنده مرکزی به مکانی در حافظه اصلی نیاز داشته باشد احتمالاً در آینده نزدیک مجدداً به آن محل دسترسی خواهد داشت که به این اصل همجواری زمانی ( Temporal Locality) می‌گویند. همچنین اگر پردازنده مرکزی به مکانی در حافظه اصلی نیاز داشته باشد احتمالاً در آینده نزدیک به مکان‌های مجاور آن نیز نیاز خواهد داشت که به این اصل همجواری مکانی (Spatial Locality) می‌گویند.

اگر به قیمت حافظه های و هارد هایی که حافظه پنهان دارند توجه نمایید متوجه جهش قیمتی آن می شود که دلیل آن این است که حافظه کش نیاز به جستجوی سریع دارد تا درصورت نبودن دیتا مورد نیاز پردازنده آن را از حافظه اصلی بخواند در این صورت نیاز به چیپستی قدرتمند تر از حافظه اصلی دارد. افزایش حجم کش نیاز به چیپست قوی تر و سریع تر از اس اس دی شما دارد درنتیجه هزینه کالا را افزایش می دهد.

حافظه پنهان یا دی رم مانند رم بوده و فقط تفاوت در نوع عمل کرد دارد. برای توضیح بهتر می توانیم کارت گرافیک را مثال بزنیم ، اگر یک کارت گرافیک را سرویس کرده باشید می توانید DRAM موجود روی آن را ببینید برخی از آن ها مانند رم های Notebook هستند که به راحتی می توانید آن ها را تعویض نمایید. نوع دیگر آن ها یک چیپست بر روی برد هستند که معمولا به این صورت هستند و در اس اس دی ها نیز به همین شکل قابل مشاهده است. در حافظه های اس اس دی M.2 در فرم فاکتور 2280 حافظه کش وجود دارد زیرا برای چیپست DRAM جایی وجود ندارد. در نتیجه نباید در فرم فاکتور های دیگر به دنبال فضای ذخیره سازی کش باشید.

لیستی از محصولاتی که دارای DRAM هستند.

نام کالا حافظه کش
Gigabyte M30 SSD GP-VSD1TB (موجود در بایتی) 2Gb DDR3 DRAM
AORUS Gen4 SSD 2TB GP-AG4 2Gb DDR4 DRAM
GP-ASM2NE6200TTTD 3D TLC Toshiba BiCS4 (موجود در بایتی) 2Gb DDR4 DRAM
AORUS RGB M.2 NVMe SSD GP-ASM2NE2256GTTDR
(موجود در بایتی)
512MB DRAM
AORUS RGB M.2 NVMe SSD GP-ASM2NE2512GTTDR
(موجود در بایتی)
512MB DRAM
تمامی مدل های AORUS Gen4 7000s SSD GP-AG70S 2Gb DDR4 DRAM
دسته بندی بررسی سخت افزار مقالات
اشتراک گذاری

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.